Kā palīdzēt atcerēties lasīto
Vai ir vēl kāds veids?
Jā! Oktobrī, stāstot par valodas sapratnes veicināšanu, tika pieminēta arī iegaumēšana. Arī šajā gadījumā ar atbilstošām piktogrammām papildinātais teksts var palīdzēt atcerēties vārdu secību, kā arī tekstā ar piktogrammām ir vieglāk noorientēties nepieciešamības gadījumā.
Šāds vizualizēts teksts piešķir vārdu secībai, kas jāiemācās, nozīmi. Un iegaumēšana notiek līdzīgi kā bilžu spēlēs atmiņas trenēšanai. Ir maldīgi domāt, ka bērns, izmantojot piktogrammas, nekad nespēs iemācīties tekstus no galvas bez tām. Laika gaitā bērns pats sāks noteiktus vārdus asociēt ar noteiktiem attēliem iztēlē. Ar šīs metodes palīdzību mēs parādām bērnam vienu no efektīviem iegaumēšanas mehānismiem, nākotnē padarot viņa mācīšanas procesu vienkāršāku un aizraujošāku.
Piemērā ir atspoguļots Aspazijas dzejolis "Pasaciņa", kas lielākai daļai no mums ir pazīstams no bērnības, taču vai daudzi no mums spēj noskaitīt šo dzejoli nesajaucot vārdus? :)

Kā palīdzēt saprast rakstītā nozīmi

Kā mācīties nedēļas dienas


Nedēļas dienu krāsas un apzīmējumi
Kā iemācīties nedēļas dienas? Kā tās atšķirt? Ar ko otrdiena atšķiras no ceturtdienas? Un kāpēc pēc trešdienas nevar būt sestdiena? Mēs pieaugušie paši ne vienmēr spējam atbildēt uz šiem jautājumiem. Laikam ejot, esam iemācījušies nedēļas dienu secību un lielākoties tas mums nesagādā neizpratni un apjukumu. Taču apgūstot svešvalodas, mēs ne vienmēr spējam iegaumēt jaunos vārdus un to nozīmi, piemēram, mēs ne vienmēr redzam atšķirību starp “Tuesday” un “Thursday”, uzsākot angļu valodas apmācību. Līdzīgi notiek ar maziem bērniem, kas ir zināšanu uzkrāšanas sākumposmā, kā arī ar personām ar speciālām vajadzībām, kurām šāda informācija var sagādāt nopietnus izaicinājumus arī dzimtajā valodā un ne tikai agrīnajā vecumā.
Ko darīt un kā palīdzēt?
Izvēlēties piemērotāko un vienojaties ar izglītības iestādi par kāda konkrēta varianta izmantošanu. Izveidojiet bērnam atbilstošu nedēļas plānu, kā arī izmantojot apzīmējumus, piktogrammas un krāsas, par kurām esat vienojušies, izveidojiet dažas attīstošās spēles. Par to visu pastāstīsim vēlāk.
Ir daudz un dažādi varianti: mācoties skaitāmpantiņus,
spēlējot spēles, skaitot līdzi uz pirkstiem utt. Taču daudzos gadījumos
nepieciešama vizuālizācija – katrai nedēļas dienai piešķirta sava krāsa un
apzīmējums vai piktogramma. Izmantojot šo pieeju svarīgākais nav turēties pie
kādām konkrētām krāsām vai apzīmējumiem, svarīgākais ir vienādas krāsas un
apzīmējumus uzmantot gan mājās, gan izglītības iestādē. Šāda konsekventa pieeja
ļauj vieglāk apgūt ne tikai nedēļas dienas, bet arī citu strukturētu
informāciju un mazina haosu. Vēlāk, attīstot diferencēšanas prasmes, atšķirības
krāsu un apzīmējumu izvēlē vairs nespēlē tik lielu lomu vai arī tām vispār nav
nozīmes, savukārt, ja diferencēšanas prasmes neattīstās, strukturētākā vide
palīdz personai ar speciālām vajadzībām izprast atrašanos laikā un laika
ritējumu.
Bieži vien dažādas izglītības iestādes
izmanto dažādus krāsu iedalījumus un nedēļas dienu apzīmējumus! Tā nav kļūda!
Arī “Vizuālā atbalsta” darbnīcās ir dažādi nedēļas dienu apzīmējumu paraugi ar
dažādiem krāsu iedalījumiem un piktogrammām. Vienu no nedēļas dienu
iedalījumiem pa krāsām piedāvā arī Widgit Symwriter2 programmas izstrādātāji.
Šī programma praktiski ir pieejama katrā izglītības iestādē. Pievienotajā
piemērā ir atspoguļotas arī vairākas rakstiskas nedēļas dienu variācijas,
izmantojot Widgit Symwriter2 nedēļas dienu krāsu iedalījumu, kuras var tikt
izmantotas gan kopā ar apzīmējumiem un piktogrammām, gan bez tiem.