Kā palīdzēt saprast rakstītā nozīmi
6. oktobris, 2019 pl. 0:17,
Nav komentāru
Lasīt un saprast izlasītā nozīmi ir dažādas prasmes, bet bieži vien, tiek maldīgi uzskatīts, ka, ja bērns lasa, tad viņš saprot izlasīto. Taču pētījumi rāda, ka izlasītā sapratne nav pielīdzināma lasīšanas prasmei.
Lai spētu lasīt, bērnam ir jāzin apzīmējumu nozīme: kā izskatās kurš burts, kā arī jāsaprot kā burti veidojās zilbēs. Tas ir noteikts, salīdzinoši neliels variāciju skaits. Lai saprastu vārdu nozīmi, šie vārdi ir jāzin, Daļu no vārdiem mēs uztveram intuitīvi (citu vārdu atvasinājumi, salikteņi utt.), daļu mēs iemācāmies, bet arī pieaugušā cilvēka dzīvē ir vārdi, kuru nozīmi viņš nezin arī dzimtajā valodā.
Kā palīdzēt saprast rakstītā nozīmi?
Mēs, protams, varam atkal un atkal, nosaucot kādu vārdu, norādīt uz priekšmetu, kuru tas apzīmē vai imitēt darbību, meklēt bērnam zināmus sinonīmus vai mēģināt citiem, bērnam saprotamiem vārdiem, paskaidrot nezināmo vārdu nozīmi, taču ir arī citi efektīvi līdzekļi - piktogrammas.
Ir maldīgs uzskats, ka, ja bērns izmanto piktogrammas, viņš nelasīs vai nerunās. Tieši pretēji, piktogrammas veicina valodas sapratni, nezināmo vārdu apguvi un iegaumēšanu. Piktogrammas var būt par interesantu un aizraujošu mācību līdzekli ne tikai bērniem ar speciālām vajadzībām, bet arī bērniem bez tām, piemēram, jauno vārdu apguvei gan dzimtajā valodā, gan mācoties svešvalodu, atmiņas trenēšanai, matemātikas uzdevumu risināšanai u.c.
Piemērā ir atspoguļota bērniem pazīstamā un iecienītā dziesma "Joka pēc alfabēts". Katram dziesmas teksta vārdam ir pievienots attēls, tādā veidā dziesmas vārdi kļūst pieejamāki arī bērniem, kas vēl nav apguvuši lasīšanas prasmi, kā arī palīdz saprast katra vārda nozīmi arī tiem, kas lasīšanu jau apguva.

Dziesmas vārdu atspoguļošanai ar attēliem (piktogrammām) tika izmantota Widgit Symwriter2 programma.